Wszystkie większe motocykle drogowe, a także coraz więcej motorowerów wyposażone są w silniki czterosuwowe. Czasy tzw. dwusuwów minęły z powodu norm emisji spalin. Jednoślady z silnikiem 4t posiadają wyższą kulturę pracy, są bardziej ekonomiczne oraz dają (dla większości z nas) bardziej atrakcyjny dźwięk z tłumika. Niestety nie ma nic za darmo i aby to wszystko osiągnąć niezbędna była bardziej skomplikowana budowa silnika. Bardziej skomplikowany stał się również sposób smarowania.
Rola oleju w motocyklu 4t
Oprócz podstawowej funkcji, jaką jest smarowanie silnika, oleje w czterosuwach biorą udział w chłodzeniu, uszczelnianiu, oczyszczaniu silnika i zabezpieczaniu go przed korozją, pracy sprzęgła (jeśli jest to tzw. sprzęgło mokre) oraz innych elementów. Muszą cechować się również dużo większą trwałością, ponieważ jeden olej spędza w silniku zwykle kilka miesięcy.
Rodzaje olejów
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje. Najprostszym, cechującym się najgorszymi właściwościami rodzajem olejów są oleje mineralne, będące produktami rafinacji ropy naftowej. Jeśli zostają wzbogacone substancjami poprawiającymi jakość, wówczas nazywamy je olejami półsyntetycznymi. Najlepszymi właściwościami i najwyższą trwałością charakteryzują się oleje syntetyczne.
Odpowiednia lepkość
Jeśli wybieramy olej do motocykla 4t (https://moto-tour.com.pl/pl/menu/oleje-4t-191177.html), który jest użytkowany w szerokim zakresie temperatur oraz posiada nieznacznie wysilony silnik, wówczas szukajmy olejów 10W40. Motocykle o bardziej wysilonych jednostkach napędowych, używane głównie latem (np. motocykle sportowe) powinny pracować na olejach 15W50 lub 15W60. Pamiętajmy jednak, aby podstawowym wyznacznikiem były wskazania producenta silnika.